Regn/ridning

Sitter inte och njuter av sen sommaren i solen idag med kaffe, nej. Står som spön i backen i stort sett hela dagen. Trist men välbehövligt, har inte regna många gånger i sommar heller. Tror barnen tyckte det var lite skoj med växlande väder. Ingen klagade och inte när dom kom hem heller. Varför klaga? Ridning idag, det är roligt och svettig.

Emmy är överlycklig över att tv inte har fungerat på ett på dagar. Leker faktiskt väldigt gärna och jag skojar inte, sant. Leker både med dockor, små lego, playmobil och playdo. Vi städar gärna.

 
Elin var nog den som blev gladast att tv fungerar nu. Elin kom hem med sin första läxa så stolt.
 
 

Måste hitta på en annan lösning på torsdagar. Elin kom i säng 21.30 en gång då och då går bra men detta kommer att vara återkommande.

 

Men är så tacksam över att tjejerna har stallet, det är guld värt i alla studer🌹 roligt att se den hjälpsamheten som finns bland kompisar och syskon även stall kompisarna hjälper till. Bakade så goda muffins idag som smaksatts med daim Det var  med torsdags skötarna som hjälpte till.

Självkänsla

Självkänsla handlar om hur jag tänker och känner om mig själv. Jag vet att jag är värdefull bara genom att vara, om jag har bra självkänsla.Det finns mycket jag kan göra för att stärka min självkänsla. Framför allt är det viktigt att jag är snäll mot mig själv och inte dömer mig själv
 
 
Är din självkänsla och självförtroende inte vad du önskar?
 
De flesta av oss känner också någon som alltid går och talar illa om sig själv. Detta beror på deras dåliga självkänsla och självförtroende. 
 
Öka din självkänsla och stärk ditt självförtroende, kommer några tips:
 
Sätt dig ner och känn efter, var din låga självkänsla och ditt dåliga självförtroende kommer ifrån.
 
Få klart för dig vad det hela beror på, så är du redan här på väg mot att förbättra både självkänsla och självförtroende.
 
När du vet varifrån din låga självkänsla och ditt dåliga självförtroende kommer, blir det lättare att ta kontrollen över dessa framöver.
 
 
Utmana dig själv och pressa dina gränser. Det ger ofta resultat att pressa sig själv och våga se sina rädslor i vitögat. Det kan vara tufft och lite läskigt att pressa sina gränser så här, men effekten kan vara helt fantastisk.
 
Om du är rädd för att stå framför en massa människor, kan det vara bra för dig att göra just det. Ställ dig upp framför en grupp människor och håll kanske ett tal för dem, eller säg något riktat till allihop. Ju fler gånger du gör detta, desto lättare blir det. Om du gör det regelbundet, kommer du att uppleva att det blir lättare för varje gång.
 
 
Ge dig tid att bygga upp din självkänsla och ditt självförtroende. Om du vet vad det är som ger dig låg självkänsla och dåligt självförtroende, så har du också möjligheten att ändra på detta, eller i alla fall förbättra det avsevärt. Du behöver kanske inte ändra helt på den du är, utan prova i stället att acceptera de saker, du inte trivs med.
 
Om du har problem med din självkänsla och ditt självförtroende, kan du hjälpa dig själv genom att avsätta en dag emellanåt där du skämmer bort dig själv och jobbar med att bli nöjd med de saker hos dig,som  du inte gillar. 
 
 
Se dig i spegeln. Ofta handlar låg självkänsla och dåligt självförtroende om att man inte känner sig fin, att ena örat är större än det andra, osv. Det är oftast saker man bara ser själv - och som inte har någon betydelse - men som med tiden fått så stora proportioner, att de blivit till problem. Le mot din spegelbild och säg till dig själv att du är nöjd med dig som du är. Om du gör det tillräckligt ofta, kommer din självkänsla och ditt självförtroende att 
 
Med ovanstående i bakhuvudet, kan jag nu börja arbeta på att stärka både självkänsla och självförtroende. Jag ska inte låta min låga självkänsla och ditt dåliga självförtroende styra mig mer, tvärtom är det jag som ska styra dem.
 
Jag får inte låta dem stå i vägen för mitt liv. Om jag använder ovanstående råd, är jag nu på god väg mot bättre självkänsla och självförtroende.  
 
 
Mindly.se har många bra ljudböcker 
Själv har jag läst Mia Törnqvist böcker i omgångar. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Våga fråga

Sitter här i sen sommar solen på trappen med en kopp kaffe i handen. 
Mina tankar går till alla barn som har börjat skolan igen efter sommarlovet. 
Minnen kommer upp när man sprang glatt till skolan igen som liten efter sommarlovet. 
 
Pirr i magen, kanske ny fröken och någon ny klasskamrat. 
Men så roligt att träffa alla igen, få höra historier och få berätta vad man själv gjort på lovet. 
Och när man sprang hem för att berätta om allt det roliga man varit med om under dagen
Det är så det ska vara med en viss motgång så klart tycker jag för att man ska kunna utvecklas. 
Men nu tycker jag att att man kan både se höra fler och flera barn som mår dåligt när det är dags att gå till skolan. 
Gråt, oro och sura miner. 
Visst det kan bero på mycket som ex 
Sömnbrist, på väg att bli sjuk, osams med någon hemma eller utanför hemmet. 
 
Men kanske bara är jag som vuxen och mamma som tänker så.?
 
Grunden sitter föräldrarna på barnuppfostran och hemmiljö och känner sitt barn bäst givitvis. Skolan förmår inte att uppfostra kommunens alla skolbarn. Vuxna behöver säga hur gjorde du det där, vill du visa. Se barnen, stanna upp och lyssna. Även öppna öron och ögon och våga säga ifrån. Är föräldrar för upptagna idag?
 
Tillsammans uppfostrar vi alls barnen och inte bara skolbarn.
 
Våga 😊 fråga 
Väga 😊 säga NEJ till mobbning