2: advent

Det var bättre förr. Det var det med avslutningar, firade av högtider och fester av olika slag som Nobelfest.

Jag vet att jag tidigare har skrivit om uteblivet luciatåg men i år är det till och med förskolor i Katrineholms kommun som väljer bort Lusse firandet. Jag känner själv att det är ett föräldrar ansvar att föra traditioner och högtider vidare. Inte är det skolans utan MITT. Det finns gått om utbudet att kunna fira och hedra Lucia runt om i våran byggd. Jag och barnen valde att åka till Floda Kyrka. Vi tände ljus, lyssna och sjöng med i dom lucia sånger vi kunde. Efteråt bjöds det in till advents fika. En mysig stund tillsammans och väldigt barnvänlig ”miljö”.

 

Elin och jag tog tillfället att åka vidare till biltema (billig lunch) för att handla till julafton. Blev lite av varje: marschaller, julpapper, snöre, det sista till julklapps spelet och en snabb lunch.

 

Djulös julmarknad var i helgen men på Statt. Min tanke blev då: oj hur ska det bli då... Det går inte att jämföra dom två miljöerna som natt och dag! Efter att varit där och tagit del av marknaden så hade hantverkarn lyckas bra och få fram en julstämning. Väldigt väl arbetade hantverk och en del mer med i tiden än andra. 

 

Som detta inte vore bra nu liksom... Nej nej tok heller, vi toppa eftermiddagen med en mysig tradition. Advents mys hos min gamla barndomsvän. Glögg, tilltugg, pyssel, göra/bygga pepparkakshus och klä granen! 

 

Snart går vi in i tredje andvens veckan och det betyder att det är två veckor kvar till julafton. En klapp på axeln till kommunen,  i år INTE har ned räkning till julafton. Eller hade jag behövs en påminnelse varje dag...🤔🎅🏻