Tankar

🍓Tankar🍓

 

Det fanns en tid nÀr jag kom till stallet sÄ ivrigt att jag glömde Àta om jag ens Äkte hem emellan. Jag t.o.m. skolka frÄn skolan nÀr skolan blev för jobbig. Jag kunde spendera timmar och tÀnks de allra omöjliga vÀgar för hÀst. Jag ramlade omkull mÄnga gÄnger pÄ blank is, men till stallet skulle jag!

 

Idag kan inte vÄra barn komma för man har ingen skjuts just dÄ. Eller sÄ Àr det för kallt eller för varmt, allra vÀrst Àr det om det kommer nederbörd!

 

Det fanns en tid nĂ€r jag stannade kvar och kĂ€nde sig utvald, stolt och fick vara kvar för att kolla pĂ„ de vuxna trĂ€ningarna, bygga bana och lyssna pĂ„ de Ă€ldre. Störst för mig var Sören Östlund en riktig föreningens mĂ€nniska eldsjĂ€l-Hans gĂ€ng Ă€r sĂ„ duktiga! TĂ€nk om jag kunde ha den drivkraften, dĂ„ hade jag nog varit i landslaget.

 

Nu heter det oftast att jag mÄste Äka klockan Àr faktiskt fem...

 

Det fanns en tid nÀr jag vÀxte av stolthet nÀr man fick rykta och förbereda stall Àgarens hÀst och man kunde ta en evighet pÄ sig att smörja grejerna extra extra noga. Eller bara förtroendet att ta in och ut frÄn hagen!

 

Idag ses det som ett straff -NÀ, vaddÄ.. Varför jag, vad har jag gjort, varför straffas jag med skitgörat?! Det fÄr vÀl nÄgon annan göra.

 

En gÄng fick jag sitta med trÀnaren och stall Àgaren i lunchrummet och blev bjuden pÄ fika, jag satt dÀr med dem som en i gÀnget och fick höra alla storys.

 

Nu Àr det mer... TrÄkigt med vuxna jag mÄste hÀnga pÄ sociala medier och hÄlla mig uppdaterad. 

 

Vissa gÄnger fick jag rida ut sjÀlv vilket var stort, spÀnnande. Men oftast var jag vÀldigt stolt över att ha fixat alla boxar sjÀlv, fyllt alla vattenhinkar, packat alla pÄsar och sopat stallgÄngen.

 

Idag tÀnker man fan inte rida ut om ingen annan gör det, dÄ fÄr det bli ett kort pass pÄ banan och inte en chans att man gör andras boxar! Som om inte den egna Àr straff nog att göra för att mamma inte hann hjÀlpa till idag.

 

Ja, det blivit skillnad och jag tror man lÀrde sig mer förr. Det finns undantag men generellt har det curlats sönder och vi har tappat kunskap. Förut var det en merit att vara hÀsttjej, för vi var disciplinerade och arbetsvilliga med stark fysisk och gott psyke. 

 

Vi bytte arbetsmoral, genuinitet och kunskap mot bekvÀmlighet & ansvarsfrihet och detta mÀrks av i samhÀllets och pÄ vÄra arbetsplatser idag. 

 

Vad minns ni? Vad Àr nostalgi för er? 

Hur ser ni pÄ nu och dÄ?

 

(Edit: Texten Àr delvis inspirerad av nÄgon annan.)